Зі “Всесвітнього Довідника Скарбів Націй” (“The World Wide Reference Book of The Nation’s Treasures”, “Europeana”, 2008, the virtual edition): “ГАЙДАМАКИ - музична формація України, що мислить по-європейськи. Має власне альтернативне обличчя, живу основу українського фолку, чіткий соціальний меседж, що формує команда освічених музикантів високого рівня. Інтелектуальна етно-система, що є світовим прикладом яскравої world music культури, синтезом сучасного року, дабу, панку, реггі, ска, глибинних скарбів української та балканської музики. Гурт, сформований у часи глобальних історичних змін та становлення української національної свідомості. Вийшов з андеграунду, але не у вітчизняну музичну еліту та закордонну діаспору – їм аплодує Європа. Її гайдамацька аудиторія зросла від перехожих на вулицях Берліну до багатотисячних майданчиків найбільших фестивалів світу: "Lowlands", “Mundial", "Przystanek Woodstock". Альбоми групи виходять в Україні, Англії, Польщі, Німеччині, Чехії, Словаччині, Росії на одному з чотирьох мейджорів “ЕМІ” та на найкращому лейблі світу за версією WOMEX – німецькому рекордингу „Eastblok”. Концертна діяльність поєднує Чорне море та Норвезьке, країни балтійські та романо-германські, розуми та ідеї людей усього світу.” НАРОДЖЕННЯ Ідеологія, стиль та склад “ГАЙДАМАКІВ” почали формуватися у лютому 1991 року студентами Київського політехнічного інституту. За два роки діяльності створений ними гурт “Актус” записав два альбоми, двічі змінив вокаліста і загальний склад, блюзову програму з трубою та флейтою на класичний арт-рок. Склалася стала ритм-секція – до незмінного барабанщикa Руслана Овраса приєднався студент того ж інституту, бас-гітарист Володимир Шерстюк. У 1993 році в команді з’явилася людина, що перевернула її світогляд. Олександр Ярмола мав досвід співу у хорових народних колективах, грав на сопілці та українських перкусіях. На чолі з прогресивним фронтменом вийшов україномовний альбом «Ранок», була створена семимовна програма, з’явився помітний вплив ірландського мелосу. У 1995 група стала лауреатом фестивалю “Червона рута”, а через рік знову змінила стиль, запросивши акордеоніста Івана Леньо. Музиканти звернулися до звуків реггі, ска та панку по свіжу альтернативу і крізь мікс, створений з різних культур, презентували власний музичний стиль з елементами української народної музики. Крім звучання, гурт привабив політичний ефект згаданих жанрів у суспільстві, ідея того, що через музику можливі значущі соціальні зміни. Гастролюючи Європою, група записала альбом “No One Comprehends”, що у 1998 році видав варшавський лейбл “КОКА”. ТРАНСФОРМАЦІЯ Музиканти отримали цікаву пропозицію – їх помітив потужний британський рекординг “ЕМІ”. Відбулася історична зміна назви гурту “Актус” на “ГАЙДАМАКИ” на честь учасників Гайдамаччини (селянської повстанської революції в Україні ХVІІІго століття проти репресивної зовнішньої окупації). Єдино правильна назва поєднала музику гурту з ідеями свободи та справедливості, встановила ще тісніший зв’язок із власною культурою та дала поштовх новому етапу. Укладений з “ГАЙДАМАКАМИ” договір став першим контрактом “ЕМІ” в Україні, і у 2001 році світ побачив однойменний альбом. Це була музика нового тисячоліття. “ГАЙДАМАКИ” ТА “БОГУСЛАВ” Нова назва, новий підхід, нові можливості. У групі з’явився новий учасник – гітарист Олександр Дем’яненко, майстер гри на домрі та мандаліні. Крім виступу на сольних концертах “ГАЙДАМАКИ” отримали запрошення від європейських фестивалів: “Pohoda festival” (2001, 2002, Тренчин, Словаччина), “Viljandi Folk”, “Parismuusika festival” (2003, Вільянді, Естонія), “Litomerzickyj Korzen” (2002, 2003, Літомерж, Чехія). Режисер Віктор Придувалов відзняв для групи перший відеокліп на пісню “Полісся”, йшла робота над другим альбомом. Якщо у записі “Гайдамаків” брали участь винятковий цимбаліст Віталій Панцьо та кобзар Тарас Компаніченко, трубач Євген Гориславський та лірник Олексій Кабанов, то до другого альбому “Богуслав” долучилася ще одна низка кращих українських музик. У пісні “Легенда” альбома “Богуслав” чути унікальні звуки бандури українського фрістайлового бандуриста Романа Гринькова, всесвітньо знаного за роботами з Andreas Vollenweider та Al Di Meola. З Нью-Йорку спеціально для запису альбому приїхав відомий бандурист-гітарист Юрій Фединський, а український автентичний хор “Божичі” виконав бек-вокал. У роботі над альбомом група ще більше поринула в українські народні співи у пошуках ідей, матеріалу та фактури. “Богуслав” вийшов у квітні 2004 року. За кілька місяців режисер Олесь Санін створив відео на пісню, що дала назву альбому. РЕВОЛЮЦІЯ ТА “WOODSTOCK” Тур Словаччиною з групою “Asian Dub Foundation”, Чехією, Румунією та Естонією, участь у фестивалі “Оrcestra Swjatecnej Pomochy” (2004, Стальова Воля, Варшава, Польща), у вітчизняних фестивалях “Шешори”, “Mazepa Fest”, “Рок Екзистенція”… Восени на зміну тромбоністу Руслану Трочинському і даб-майстру Владу Гримальському до гурту прийшли перкусійник Сергій Браварнюк і трубач Євген Дідик. У морозні дні боротьби за демократію на головному плацу країни “ГАЙДАМАКИ” грали на підтримку „людей Майдану”. Вибухова енергія правдивих “Воїнів Світла” щодня зігрівала та надихала близько 500 тисяч українських патріотів. Новий 2005 рік група розпочала насиченим туром Польщею, де зіграла більше 30 концертів, 12 з яких – у січні. “ГАЙДАМАКИ” виступили на сцені “Країни Мрій” (2005, Київ, Україна) та інших українських фестивалів. Завдяки “ГАЙДАМАКАМ” Україна вперше була представлена на найбільшій сцені Європи – музиканти стали гостями прайм-тайму на головній сцені та хедлайнерами на фольковій сцені знаменитого фестивалю “Przystanek Woodstock” (2005, Костжин на Одері, Польща). За текстами рев’ю цієї події кількість прихильників українського фольку у прочитанні “ГАЙДАМАКІВ” чимало збільшилася. Групу номінували на премію “Woodstock” у конкурсі “Plebiscyt Zlotego Baczka”. “ПЕРВЕРЗІЯ” Записана у розпал Помаранчевої революції пісня “Листопад” започаткувала третій альбом гурту “Перверзія”, що побачив світ рівно через рік. У записі альбому взяли участь геніальний автентичний скрипаль Василь Гекер, один з адептів народної контрабасової гри Юрій Барбенюк, цимбалісти Іван Кавацюк та Володимир Польовчик. Вже за місяць у січні 2006 “ГАЙДАМАКИ” підписали контракт з німецьким рекордингом “EastBlock Music” і новий альбом був перевиданий у Німеччині під назвою “Ukraine Calling”. Цей реліз став знаковим для групи. Популярність “ГАЙДАМАКІВ” у Європі почала миттєво зростати. Завдяки співпраці з концертною агенцією “Agents4music”, а пізніше “La Candella” один за одним йшли перші тривалі тури, презентації та інтерв’ю на серйозних європейських телеканалах, пропозиції, запрошення, захоплені відгуки. За декілька тижнів після виходу альбому гурт опинився на сьомому місці європейського хіт-параду співів світу “World Musics Chart Europe”. Тим часом пісня “З-за нашов стодолов” потрапила до плей -лісту Charley Gillett – одного з ключових радіо-ведучих та ведучих “BBC” у царині world music. Його програма “The Sound of the World” транслюється в усьому світі. У жовтні 2006 року завдяки “Ukraine Calling” німецький лейбл “EastBlok Music” увійшов у двадцятку кращих лейблів світу “Top Label Award winners for 2006” за версією найбільшої міжнародної музичної експозиції WOMEX. На церемонії ногородження у Севільї, Іспанія були присутні і самі творці високо оціненого продукту. “Ukraine Calling” або “Перверзія” чималою мірою взяла натхнення від сучасного письменника-постмодерніста Юрія Андруховича. Саме йому “ГАЙДАМАКИ” присвятили своє творіння. Протягом 2007 року крім сольних концертів в Україні та інших країнах Європи гурт виступив на фестивалях “AmsterdamRootsFest” (Амстердам, Нідерланди), “Mundial” (Тільбург, Нідерланди), “Musicas do Mundo” (Сінес, Португалія), відзняв два відео до пісень “Кохання” та “Божественна тромпіта” з режисером Тарасом Хімичем. “КОБЗАР” Студія високо в горах, унікальне аналогове обладнання, високі моральні принципи та професійні якості його власника... Це були ідеальні умови накопичення нового матеріалу. Вишукана робота Cezary Borowski на “DR-Studio” (Вісла, Польща) та зведення і мастеринг знаменитих даб-майстрів Mario Aktivator та Jarek Smok на студії “AS One” креативно завершили свіжий альбом формації. Реліз “Кобзаря” відбувся навесні 2008, поєднав у собі реп, рок, даб, реггі, ска та багате автентичне звучання бандури Івана Ткаленка, авторську лірику та козацькі пісні, спів донечки Івана Леньо в “Маланці” та соціально-політичний дух “Message”. На останній, під час запису на “DR-Studio” з лідером поляків “Pidzama Porno” Krysztof Grabowsky та альтернативним дуетом Reggaenerator і Pablopavo з групи “Vavamuffin”, було створено атмосферне відео за задумом Тараса Хімича. Пізніше народилося ще три відеороботи: “4 двори” режисера Антона Комяхова, “Роса” та “Ефір” Віктора Придувалова. Анімаційний фільм на пісню “Маланка” виробництва керівника дитячої студії “Червоний собака” Сергія Мельниченка був визнаний кращим у номінації “Конкурс талантів “Мініаніма” українського кінофестивалю “Відкрита ніч. Дубль 12” та власником нагороди глядацьких симпатій ІІІ Міжнародного фестивалю незалежного кіно “КіноЛев-2008”. Тур на підтримку “Кобзаря” західною Європою охопив 8 країн: Бельгію, Польшу, Австрію, Швейцарію, Нідерланди, сім концертів у Німеччині, перші концерти у Швеції та Данії. Після українського релізу альбом презентували у Берліні на лейблі “EastBlock Music“. “Кобзар” – це наші думи і наші оповідання, про наше життя. Воно таке саме подорожуюче і таке саме незахищене ніким крім власних ангелів, як і в пересічного українського кобзаря часів Гайдамаччини”, – коментував альбом Олександр Ярмола. Завершив європейський тур сольний концерт “ГАЙДАМАКІВ” у Міжнародному Центрі Культури та Мистецтв "Жовтневий Палац" 7 березня 2008 року. Журналісти міжнародного музичного журналу “B EAST Mag“ та франко-німецької телекомпанії “ARTE”, що транслює передачі про яскраві явища у сфері культури та мистецтва на території усієї Європи, спеціально приїхали в Україну, щоб стати свідками цієї події. Концерт став потужним культурним вибухом. У цей вечір “ГАЙДАМАКИ”створили прецендент – вперше вітчизняна група фолькового спрямування, що вийшла з андеграунду і творить поза межами масової культури викликала подібний ажіотаж. Про подію розповіли усі провідні вітчизняні мас-медіа. За словами українських музикантів відбувся поштовх, що вивів музику такого гатунку на новий рівень сприйняття як слухачами, так і самими музикантами. Великий сольний концерт “ГАЙДАМАКІВ” у центрі столиці на підтримку четвертого альбому “Кобзар” дійсно став історичним. “LOWLANDS” I “VOO VOO” Концертуючи Європою, “ГАЙДАМАКИ” зіграли на “Lowlands”(2008, Біддінхайзен, Голандія) – одному з 10 найбільших фестивалів світу, стали хедлайнером грандіозного музичного дійства “Ander Art“ (2008, Munhen, Німеччина), хедлайнером дня на одному з масштабниих клубних фестивалів Угорщини – “Hangfoglalas Soundquest Festival“ (2008, Будапешт, Угорщина). З 2 по 11 жовтня гурт закривав кожен з 10 днів “Українського Тижня" (2008, Rust, Німеччина) – фестивалю української культури у найбільшому європейському парку розваг “Europa Park“. 19 липня 2008 року на фестивалі у Люблені “Strefa Inne Brzmienia” “ГАЙДАМАКИ” та культовий польський гурт “Vоо Vоо” презентували спільний проект. “Vоо Vоо” стали метафізичним фундаментом, на якому “ГАЙДАМАКИ” побудували свою гру і запалили неймовірну музичну суміш. За словами грандів польської інтелектуальної музики, що мають більше 30-ти альбомів, співпраця з “ГАЙДАМАКАМИ” пробудила в них бажання краще пізнати свою власну культуру. Ініціатором створення спільної програми став Войцех Ваґлєвський, лідер “Vоо Vоо”. Музику “ГАЙДАМАКІВ” він називає геніальною, а “ГАЙДАМАКИ” мають за честь працювати з “Vоо Vоо”. Майбутній альбом спільних творів вже записаний і вийде у Польщі у лютому 2009 року у межах музичної серії “Inne Brzmienia”. ДИНАМІКА Сьогодні гурт виходить на якісно новий рівень. Триває напружена робота з продюсером великобюджетних live-show Kader Kesek – у європейському турі на початку січня “ГАЙДАМАКИ” презентують справжнє концертне шоу світового зразка. Робота над п’ятим сольним альбомом “ГАЙДАМАКІВ” відмічена співпрацею з Henning Rümenapp, відомим саундпродюсером та гітаристом “Guano Apes”. Завдяки сильному майстру етнічні мотиви “ГАЙДАМАКІВ” отримають потужне підгрунтя у вигляді незвичних до цього тембрів басу, гітари та барабанів. Йде час бурхливого розвитку, динамічного та цілеспрямованого. Низка інших вагомих подій, до яких готується гурт, започаткують визначний етап у творчій біографії “ГАЙДАМАКІВ”.
|